8 kebiasaan yang boleh merosakkan otak kita.

Sunday, June 03, 2012

Bismillahirrahmaanirrahim.. Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.. 



jangan di sangka otak kita ni tak boleh rosak..boleh sebenarnya..sebab itu la kita kena jaga baik-baik otak kita ni..rupa-rupanya ada habits yang selalu kita buat boleh mendatangkan kesan negatif pada otak kita ni...dah tahu ? bagoslah kalau dah tahu..pada sesiapa yang belom tahu tu boleh lah baca bawah ni ha :p


  • skip breakfast 
tak makan pagi bermakna kurang nutrisi yg dihantar ke otak dan akhirnya membawa pada kemunduran otak..breakfast ni penting taw, so jangan tinggal !  :D

  • kuat makan
 Kalau terlalu banyak makan akan mengeraskan pembuluh otak lalu membawa kepada penurunan kekuatan mental..perasan tak ? kalau kita makan banyak ,kita mudah mengantuk ? haa kan.. :p


  • merokok
merokok memang mengundang kesan buruk..semua orang pon tahu rasanya...tapi ada satu kesan pada otak yang mungkin korang semua tak tahu..cuba korang bayangkan,,otak kita ni lama-lama akan menyusut dan kehilangan fungsi-fungsinya akibat menghisap benda berasap tu..


  • kurangnya stimulasi otak
cara terbaik untuk melatih otak ialah dengan berfikir..kurang berfikir akan membuat otak menyusut fungsinya dan akhirnya tidak berfungsi secara maksimum..

  • terlalu banyak gula
Terlebih gula dalam badan akan menghalang penyerapan protein dan gizi sehingga tubuh kekurangan nutrisi dan menyebabkan perkembangan otak terganggu..

  • kurang tidur
Time tidur ni lah otak kita nak rehat..kalau tak cukup tidur tu letih lah otak kita ni..tidur 6-7 jam pon dah mencukupi..

  • menutup kepala ketika tidur
tidur dalam keadaan macam ni sangat berbahaya kerana karbon dioksida yang diproduksi selama waktu tidur akan terkumpul sehingga mencemarkan otak..

  • berfikir saat sakit
kalau dah sakit tu tak payah lah nak paksa otak pikir secara keras or buat ulang kaji pelajaran yang susah-susah...ni hanya akan menyebabkan daya aktif otak merosot..


inilah 8 kebiasaan yang boleh buat otak kita ni rosak..so lepas ni make sure korang tak buat semua benda yang tersenarai ni :> sayangi dan hargai lah otak kita tu..semua info pasal ni saya dapat dari majalah REMIX dan Google..


6 comments:

EmeLiena EmeLiena said...

Thanks for sharing :] Fuhh, takut bila baca. Sebab selalu skip breakfast. Ngee ~

cik puan rrai cik puan rrai said...

sy selalu skip breakfast . pastuu sejak melepaskan jawatan sbagai pelajar sekolah ni mmg selalu je tidur lmbat . alahai .

Akma Akma said...

@emeliena sama-sama..sharing is caring :D
@vendettatraveller cuti sekolah ni pon iza selalu skip breakfast ..hihi..

nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI said...

ok,thnx share dear.

ain soofiyah ain soofiyah said...

alah bisa tegal biasa.. kne berubah ni.. hehe

Akma Akma said...

@ain soofiyah betol2 ,kena berubah :D
@nuyui a.k.a miss YUI sama-sama kak :D